Toplam Hasar Uygulaması Nedir

Trafiği yoğun yerleşim bölgelerinde araçlar hemen her gün yüksek risk altında seyretmektedir. Buna bir de park alanlarının yetersiz olması yüzünden araçların yol kenarlarına, hatta olur olmaz her yere bırakılması eklenirse, araçların başına ufak tefek çarpmaların veya sürtmelerin meydana gelmesi neredeyse olağan duruma gelmektedir. Bir de araç sahiplerinin her ufak çarpmada veya aracın her çizilmesinde ya da örneğin aynasının düşürülmesinde sigorta şirketine gitmesi de ayrı bir külfettir. İşte sigortacılık sisteminde toplam hasar uygulaması denilen durum, bu şekilde meydana gelen birden fazla hasarı hemen sigorta şirketime bildirmeyen araç sahipleri için söz konusu olan bir durumdur. Netice olarak toplam hasar uygulaması, bir hasar ödeme talep şeklidir.

Genelde bir kaza yaşanması durumunda araç sahipleri bu hasarın giderilmesini sigorta şirketinden hemen talep etmeleri gerekmektedir. Kara araçları kasko sigortası genel şartlarının, riskin gerçekleşmesi halinde sigortalı veya sigorta ettirenin yükümlülüklerini düzenleyen maddesine göre, riskin gerçekleştiğinin, yani aracın hasar gördüğünün öğrenildiği tarihten itibaren en geç beş iş günü içinde sigorta şirketine durum bildirilmek zorundadır. Sigorta şirketi de hasar ihbarını aldıktan sonra üç iş günü içinde araç sahibine kaza ile ilgili eğer başka belgeler talep ediyorsa bunu bildirmek zorundadır. Hasar ödemesinin, hasar ihbarı üzerine talep edilen belgeler sigorta şirketine eksiksiz olarak verilmesi halinde, ya da zararın boyutu eksper tarafından belirlenecek ise eksper raporunun tesliminden itibaren en geç on iş günü içinde sigorta şirketinin, poliçe genel ve özel şartlar kapsamında gerekli incelemeleri tamamlaması ve ödemeye engel bir durum yoksa tazminat miktarını tespit ederek araç sahibine ödeme yapması gerekmektedir. Sigorta şirketinin tazminat ödeme borcu, hasar ihbarının yapıldığı tarihten itibaren en geç 45 gün sonra muaccel olur. Hasar ödemesi ile ilgili normal prosedür bu şekildedir.

Ancak araç sahibi, yukarıda açıklandığı şekilde, kasko sigortası kapsamında bulunan birden fazla hasarın ödemesinin bir kerede yapılmasını talep ederse, bu durum araç sahipleri ile sigorta şirketlerini karşı karşıya getirmektedir. Çünkü sigorta şirketleri yukarıda açıklanan genel prensipler doğrultusunda hasar ihbarı çok geç kendisine bildirildiği için hasar ödemekten kaçınmaktadır. Hasarın öğrenildiği tarihten itibaren beş iş günü içinde hasar bildirilmediği için hasar doyası açılmamıştır, dolayısıyla araç sahibi üzerine düşen yükümlülüğünü yerine getirmemiştir ve bu yüzden sigorta şirketi haklı olarak hasarı değerlendirmeye almamakta ve hasar ödemesini reddetmektedir.

Bu nedenle hasar ihbarı belirlenen süre içinde yapılmalı ve kasko sigorta poliçesi ekinde araç sahiplerine verilen kara araçları kasko sigortası genel şartlarında açıklanan yükümlülükler yerine getirilmelidir.

Kasko sigortalı aracın farklı zamanlarda farklı yerlerinde meydana gelen hasarlara zamanında müdahale edilmediği için belki hasarın boyutu büyüyecek ve sigorta şirketi daha yüksek maliyetlerle karşılaşacaktır. Sigorta şirketlerinin toplu hasar taleplerine karşı çıkışları da zaten bu gerekçeye dayanmaktadır. Hasar ihbarı zamanında yapılmış olsa, hasar ödemesi zamanında talep edilmiş olsa, yani aracın onarımına hemen başlansa, ödenecek hasar miktarı da sigorta şirketi açısından o kadar düşük olacaktır. Ama hasarlar biriktirilip toplu hasar ödemesi talep edilince, sigorta şirketi son meydana gelen hasarı esas almakta ve bu hasar ile ilgili yükümlülükler yerine getirilmişse, sadece bu hasarı tazmini yoluna gitmektedir.

Bu nedenle hasar gören araçlar için kara araçları kasko sigortası genel şartlarında açıklanan prosedüre uyulması önemlidir.

Toplam hasar uygulaması hakkında daha geniş bilgi almak için şirketimizin deneyimli yönetici ve çalışanlarından en doğru ve güvenilir bilgileri alabilirsiniz.